zaterdag 20 februari 2016

Het leven zoals het is op markten en fairs.


Het is een bijzonder wereldje op markten en fairs. Je hebt de mensen die er echt voor hun broodwinning staan en je hebt er de hobbyisten.
Ik zal jullie een marktdag proberen voor de schetsen. Het begint thuis al met de voorbereidingen. Busje vullen en alles op orde brengen. Lunch niet vergeten. En dan de volgende dag voor dag en dauw op. Vol verwachting wat deze dag brengen mag. Heel belangrijk is wat voor weer wordt het vandaag. Koud, warm, droog of nat? Veel wind of weinig? En wat trek ik aan. Want wat kan het koud zijn, vooral je voeten.
Maar dat mag de pret niet drukken. Dan op naar de bestemming. Daar ter plekke kijken welk kraampje van jou is en of je een beetje goed staat. Kennis maken met de buurtjes en dan stilletjes aan de kraam opbouwen.
Wij hebben de taken goed verdeeld. Manlief doet het sjouwwerk en ik doe de styling. En elke keer is er wel even een moment dat ik niet meer weet waar ik met alle spullen naartoe moet op meestal 2,50 mtr kraam. Maar het lukt toch weer altijd. En dan is het afwachten. Zal het druk worden of komen de mensen pas later?
Heel grappig je hebt verschillende soorten klanten:

* de snelle klanten, dat zijn de snelle beslissers. Zo zie ik ze het liefst.
* de aarzelende klanten, de twijfelaars. Ze nemen niet gelijk een beslissing en kunnen onverwachts toch nog terug komen. Kan ik ook waarderen.
* de "ik heb zin in een praatje" klanten. Ook leuk en gezellig en je krijgt de meest bijzondere, ontroerende en grappige, maar ook verdrietige verhalen te horen.
* de "op het nippertje" klanten. Soms sta ik aan het eind van de dag op te ruimen en dan komt er gauw nog een klant die toch graag iets had willen kopen.
* Alle klanten zijn welkom.

Over heel de dag heb je pieken en dalen. Het blijft spannend: Spelen we kiet of hebben we winst, veel of weinig? Of hebben we het er net uit.
Maar we hebben het altijd naar ons zin op de markt, gezellig met ons busje. Het liefst achter de kraam. Handig voor de cathering en de Potti potti. En onze jack, Pardoes kan gezellig mee.
Een reactie plaatsen